Kατερίνα Βασιλοπούλου-Σπίθα

Δασκάλα γιόγκα (με ειδικό ενδιαφέρον στην Ιστορία και Φιλοσοφία της Γιόγκα)

Για την Κατερίνα, η γιόγκα είναι ένα μονοπάτι έρευνας για τον εαυτό μας τις διαδρομές του οποίου προσπαθούμε ως ασκούμενοι να ξεδιπλώσουμε, ορμώμενοι από διαφορετική κάθε φορά αφετηρία επίγνωσης όσο προχωράμε. Αυτή η διαρκής απορία για την ύπαρξη μας, η οποία γεννάται πότε συνειδητά και πότε ασυνείδητα μέσα από τον επαναπροσδιορισμό της γνώσης μας σχετικά με το ποιο είναι αυτό το σώμα και ο νους που δρα πάνω και έξω από το στρώμα, προσδίδει στην παρούσα έρευνα τη φιλοσοφική διάσταση που η ίδια τόσο πολύ αγαπά.

To 2009 αποτελεί τη χρονιά που ξεκινά το ταξίδι της στη γιόγκα το οποίο συνεχίζεται τα επόμενα χρόνια μέσα από τα εκπαιδευτικά σεμινάρια που παρακολουθεί πάνω στην πρακτική και διδασκαλία της ashtanga yoga.

Το 2017 ξεκινά ένα άλλο εξίσου μεγάλο και γεμάτο προκλήσεις ταξίδι, αυτό της έρευνας που πηγάζει από το ενδιαφέρον της για τη γιόγκα ως φιλοσοφικό σύστημα. Τα άρθρα που γράφει αυτή την περίοδο για το περιοδικό Ινδικά online της ΕΛΙΝΕΠΑ:https://elinepa.org/el/epicurus-patanjali/,https://elinepa.org/el/samadhi-aristotle/ και το Yogitimes: https://www.yogitimes.com/article/ancient-greek-philosopher-epicurus-apply-yoga-practice-yama-spirituality αποτελούν το εφαλτήριο μιας διαδρομής μελέτης και συγγραφής που συνεχίζεται αμείωτα μέχρι σήμερα.

Στη συνάντηση της με τη γιόγκα την έφερε η δική της πορεία επαναπροσδιορισμού των αντιλήψεων και στόχων της για τη ζωή, η οποία συνεχίζεται. Μετά το πέρας των σπουδών της στην Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών αναζήτησε προοπτικές εξέλιξης στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα που παρακολούθησε πάνω στις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο UCL του Λονδίνου.


Σήμερα βλέπει την εξέλιξη της μέσα από τον φακό της άσκησης της στο σύστημα της ashtanga vinyasa yoga καθώς και της μελέτης της πάνω στη φιλοσοφία της Γιόγκα.

Ο σπόρος της αγάπης της Κατερίνας για τη γιόγκα φυτεύεται το 2009 στο στούντιο της Μαρίας Μυτιληναίου. Το πρώτο της μάθημα στην ashtanga yoga αποτελεί την αρχή μιας αλυσίδας που μεγαλώνει κατά την περίοδο 2014-2018 η μαθητεία και εκπαίδευση της (άνω των 400 ωρών συνολικά) στην πρώτη και δεύτερη σειρά της ashtanga yoga υπό την πολύτιμη καθοδήγηση της Χριστίνας Καρυτινού. Τα σεμινάρια που παρακολουθεί στο πλευρό φωτισμένων δασκάλων, όπως ο Manju Jois, ο Eddie Stern και ο Chuck Miller, την εφοδιάζουν με επιπλέον γνώσεις και συγκέντρωση για να αφοσιωθεί στη διδασκαλία.

Η Ζάκυνθος, το μέρος στο οποίο διαμένει για διάστημα 10 και πλέον ετών (2011-2022), φιλοξενεί τον χώρο όπου επιθυμεί να μεταδώσει την αγάπη για τη γιόγκα που την ενέπνευσε και ο οποίος λειτουργεί ως Astanga Yoga Zakynthos.

Το 2017 ξεκινά η ενεργή ενασχόληση της με την Ινδική φιλοσοφία. Παρακολουθεί κύκλους μαθημάτων με τους Dr. Δημήτρη Βασιλειάδη και Arvind Pare αλλά και διαδικτυακά μέσω του Oxford Centre of Hindu Studies. Η επαφή της με το βιβλίο του B.K.S. Iyengar “Φως στους Αφορισμούς της Γιόγκα του Πατάντζαλι” (Light on the Yoga Sutras of Patanjali) την κινεί να αρχίσει να γράφει έχοντας το βλέμμα της στραμμένο κυρίως στην εξέταση των συνδέσεων ανάμεσα στη φιλοσοφία του Πατάντζαλι και την αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Στην περίοδο αυτή ανήκουν τα άρθρα της που δημοσιεύονται στο περιοδικό Ινδικά online της ΕΛΙΝΕΠΑ και στο Yogitimes. Η γνωριμία και κατόπιν μαθητεία της πλάι στον δάσκαλο σανσκριτικών και φιλοσοφίας M.A. Narasimhan από το Anantha Research Foundation (Mysore, Ινδία) είναι καταλυτική για την πιο εντατική και βαθιά έρευνα της πάνω στη Γιόγκα Σούτρα. Τα τελευταία χρόνια γράφει ένα βιβλίο για τη Γιόγκα Σούτρα που φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως ένας οδηγός ευ ζην του ανθρώπου στη σύγχρονη εποχή. Πέρα από την κλασσική γιόγκα, ιδιαίτερο είναι το ενδιαφέρον της για τη μελέτη των Βεδών και Ουπανισάδων. Εξακολουθεί να επιμορφώνεται πάνω στη Φιλοσοφία της Γιόγκα, αναζητώντας παράλληλα νέες μαθητείες.


Το στοιχείο στο οποίο δίνει έμφαση μέσα από την προσέγγιση της στη γιόγκα είναι η πολυσχιδής φύση της γιόγκικης συγκέντρωσης στον στόχο, όπως αποτυπώνεται στα λόγια του B.K.S. Iyengar:

Yoga is a ladder we ascend, but whereas with a real ladder, when we are on the seventh (dhyana) rung, all your weight is on that rung, in yoga your weight is still equally on the preceding rungs that have aided your ascent. Should any one of those crack, you fall.”